HAR DU IKKE MODTAGET BRYGGEBLADET?

Læs mere her

UDGIVELSESPLAN FOR 2018

Læs mere

ØRESTAD MEGACENTER

Bryggebladet har besøgt Field’s på prærien i Ørestad. To uger før åbningen lignede stedet mere en byggeplads end et storcenter.

Fra Fields inden åbningen

Udenfor centret var håndværkerne i gang med at sætte båse til indkøbsvogne op. Foto: Ricardo Ramirez.

BRYGGEBLADET 26.02.2004 - Bryggebladets udsendte har besøgt storcentret Field’s på prærien ved Ørestad Station. Om et par ugers tid vil det være muligt for bryggeboerne at tage metroen samme vej - direkte til det enormt store indkøbscenters omkring 150 butikker. Eller det påstår centrets leder i hvert fald.

For selvom Bryggebladets udsendte - efter en rundtur i et center, som stadig var præget af meget byggerod - tillod sig at tvivle på, om det kan nås, fastholdt centerdirektør Marianne Christensen stædigt og optimistisk, at alt vil være klar til den store åbning på tirsdag den 9. marts.

Det var en løjerlig oplevelse at gå rundt i centret. Både journalist og fotograf blev udstyret med et Id-kort og en hjelm, og så fik vi ellers lov til at gå rundt på egen hånd blandt håndværkere, maskiner og værktøj.

Fra Fields inden åbningen

Blot to uger før åbningen fremstod langt de fleste butikker stadig ufærdige. Foto: Ricardo Ramirez.

Nogle få butikker så faktisk allerede ud til at være kundeklare. Facaderne var på plads, og der var varer på hylderne. I andre butikker var det kommende personale travlt beskæftiget med at pakke varekasser ud. Men for langt de fleste butikkers vedkommende var der to uger før åbningen stadig tale om mere eller mindre rå lokaler, hvor der dårligt var indlagt strøm.

Også udenfor centret arbejdede håndværkere på fuld tryk med at gøre parkeringspladserne færdige. Field’s får som det første danske center egen motorvejsafkørsel.

Fra Fields inden åbningen

Skiltene til den nye mega-Bilka var endnu ikke sat op.Foto: Ricardo Ramirez.

I Dansk Supermarkeds mastodont af en mega-Bilka – de kalder den OneStop – så det ud til at alt andet end dagligvarer var på plads. Åbningstilbudskiltene hang allerede og lokkede Bilkas kommende kunder. Det eneste man manglede var at opsætte mega-butikkens mega-skilte på facaden.

Bryggebladet bedrev industrispionage

Også i det engelske stormagasin Debenhams var man nået langt. Vi tillod os at tage et billede af butikken udefra og blev få minutter efter indhentet af en vagtmand og en skrankepave, der på brysk facon afkrævede os svar på, om vi var udsendte spioner fra konkurrerende virksomheder som Magasin eller Illums.

Dette svarede vi pænt nej til og henviste til, at hvis vi havde været spioner, så havde vi nok forsøgt at gemme os lidt mere. Monstro det ikke var en ide, hvis Magasin udstyrede nogle af de mange håndværkere med mobile kamera-foner?

Fra Fields inden åbningen

Et spion-kig ind i en af butikkerne. Foto: Ricardo Ramirez.

Hos den tyske skokæde Deichmann var de mange unge piger, der om to uger skal betjene skohorn og kasseapparater, i gang med at tage sko ud af de mange skokasser. Den tyske chef fortalte, at det er kædens anden butik i Danmark – de åbnede i efteråret i et andet nyt storcenter i Århus.

Én på opleveren?

Midt i byggerodet fandt vi en pølsevogn, som serverer madpakker og bøfsandwichs til de mange håndværkere i centret. Den forsvinder nok, når centret åbner. En pølsevogn passer ind i centrets profil.

Fra Fields inden åbningen

Rulletrapperne er stadig pakket ind i beskyttende materialer, så Field’s var noget af en labyrint at finde rundt i. Foto: Ricardo Ramirez.

For i centrets selvopfattelse er der ikke tale om et almindeligt storcenter. Det skal være muligt at få ”én på opleveren”, samtidig med at man kaster sine penge i grams. Hvorvidt dette vil være tilfældet, skal Bryggebladets udsendte ikke kunne sige. Men kigger man på den foreløbige butiksliste ser det alt andet lige ud til, at den primære oplevelse vil være muligheden for at bruge penge i en af de mange butikker. Unægtelig ikke meget anderledes end i andre storcentre.

Den største forskel er vel i virkeligheden, at centret ikke bærer et klassisk centernavn. ”Hvorfor hedder det så Field’s?”, spørger den opmærksomme læser sikkert. Svaret er simpelt: Der er ikke tale om en international storcenter-kæde, derimod refererer navnet til centrets placering på Amager Fælled, og er valgt for at undgå det noget mere kedelige ”Ørestad Megacenter”. agn

Link til andre nyheder:


Fra Fields inden åbningen

Tag metroen lige til døren - hvis den ellers kører… Foto: Ricardo Ramirez.

På bryggebladet.dk den 26. februar 2004.
Redigeret udgave af artikel bringes i Bryggebladet den 3. marts 2004.

Seneste opdatering 12.07.2011

Leifsgade 7 · 2300 København S · Tlf. 32 96 28 15 · redaktion@bryggebladet.dk  CVR: 17500481  ·  Copyright © 2003-18 Bryggebladet