HAR DU IKKE MODTAGET BRYGGEBLADET?

Læs mere her

UDGIVELSESPLAN FOR 2018

Læs mere

DYRESTE TOG- OG BUSBILLETTER I EUROPA

Passagererne kan takke regeringen og Dansk Folkeparti for den dyre kollektive trafik.

BRYGGEBLADET 21.01.2004 - I søndags trådte HUR’s nye takster i kraft, hvilket angiveligt gør København til den dyreste europæiske by på det kollektive trafikområde.

Følgende er blot nogle eksempler på prisstigningerne: En to-zoners billet steg fra 15 til 17 kroner. Et alle-zoners klippekort fra 305 til 340 kroner. Et periodekort til alle zoner fra 885 til 995 kroner.

Det er regeringen og Dansk Folkeparti, der er skyld i de kraftige prisstigninger. De fjernede i efteråret et særligt pristilskud, der har efterladt HUR i store økonomiske problemer. Hullet i pengekassen betyder endvidere, at nogle buslinjer nedlægges, ligesom busfrekvensen nedsættes.

Flere trafikeksperter har peget på, at beslutningen i særlig grad rammer lavindkomstgrupperne, hvis eneste transportmulighed er det offentlige transportsystem. Regeringen forsvarer sig med, at pristilskuddet, som blev indført under den tidligere regering, ikke har haft den tilsigtede effekt – at få flere til at vælge bus og tog frem for bil.

Endnu er det ikke til at vide, om prisstigningerne vil medføre endnu færre passagerer. Meget tyder dog på, at denne onde spiral snart kan blive en realitet. Dette vil heller ikke være gode nyheder for den i forvejen hårdt pressede metro, som allerede mangler mange passagerer.

HUR prøver at bremse den forventede passagerflugt ved, i samarbejde med Københavns Kommune, at øge busfremkommeligheden og forbedre de store bustoppesteder blandt andet på den stærkt trafikerede Amagerbrogade. Men spørgsmålet er, om denne indsats blot vil være en dråbe i havet? agn

Link til andre nyheder:

På bryggebladet.dk den 21. januar 2004.
Redigeret udgave af artikel bragt i Bryggebladet den 21. januar 2004.

Seneste opdatering 12.07.2011

Leifsgade 7 · 2300 København S · Tlf. 32 96 28 15 · redaktion@bryggebladet.dk  CVR: 17500481  ·  Copyright © 2003-18 Bryggebladet