HAR DU IKKE MODTAGET BRYGGEBLADET?

Læs mere her

UDGIVELSESPLAN FOR 2018

Læs mere

BEDRE PARKERING GIVER DYRERE KAFFE

Fortovscafeerne skal betale afgift for udendørs servering, når kommunen overtager ejerskabet af fortovene. Ekstraregningen ender hos kunderne, siger cafeejere.

Af Anders Godthjælp Nielsen, Bryggebladet 07.06.2006

Du kommer sent hjem fra arbejde og parkerer bilen i elevatoren, der automatisk placerer den i det nye, underjordiske p-hus. Et hurtigt kig i køleskabet overbeviser dig: Du skal spise ude i aften, og du smutter derfor ned på den lokale fortovscafe og bestiller dagens ret.

Det er ikke kun cafeerne der kan se frem til ekstraregninger. Andre forretninger skal betale afgift for blandt andet skilte og vareudstillinger, når de privatejede veje på Bryggen bliver offentlige. Foto: Ricardo Ramirez

Sådan kan et bryggeliv meget vel se ud i 2010. Foruden det underjordiske p-hus vil forskellen fra i dag blot være, at dagens ret er blevet dyrere.

Kommunale embedsmænd kalder det en utilsigtet konsekvens af et storstilet parkeringsprojekt, der skal forbedre forholdene for de københavnske bilister.

Værst på Bryggen

Der mangler parkeringspladser i hovedstaden. Som en del af en ny parkeringsstrategi skal der blandt andet sættes parkometre op i brokvartererne. Indtægterne skal finansiere 40 underjordiske parkeringshuse, heraf formentlig to på Bryggen.

Opsætning af parkometre forudsætter at kommunen ejer gaderne. Derfor overtager den med vejloven i hånden 22 kilometer privat vej i løbet af 2006.

Det betyder samtidig, at kommunen kan opkræve afgifter for brug af fortovene. En række københavnske cafeer, kiosker og købmænd skal derfor til at betale for at have borde, stole, skilte og vareudstillinger på fortovet.

Værst går det ud over Islands Brygge, hvor langt størstedelen af gaderne er privatejede. Det betyder ekstraregninger til blandt andet cafeer som Brasserie Prego, Tobi’s, Saga og Alma. Bryggebladet har snakket med ejerne af en række af de berørte cafeer. Alle ærgrer sig over udsigten til at skulle betale mere, for de fleste regner ikke med at få noget for pengene.

– I forvejen er det jo viceværterne, der holder fortovet pænt og rent, og sneen ryddes jo allerede om vinteren, siger Tobias Faber fra Tobi’s Cafe i Leifsgade.

Claus Larsen fra Brasserie Prego på gaden Islands Brygge tilføjer:

– Vi har kun ét sted at sende ekstraregningen hen – nemlig til kunderne.

Med det nuværende afgiftsniveau kan et sted som Brasserie Prego regne med at skulle betale mere end 20.000 kroner om året i afgift.

Ønske: Mindre bureaukrati og lavere afgifter

Brancheorganisationerne Horesta og Danske Cafeer og Restaurationer afgiften som en kommunal pengemaskine, der ikke modsvarer kommunens reelle udgifter. De arbejder for, at afgiften sættes generelt ned, og at reglerne på området forenkles.

Nu tyder det på, at brancheorganisationernes mangeårige ønske kan gå i opfyldelse.

I sidste uge præsenterede overborgmester Ritt Bjerregaard (S) en ny erhvervspolitisk strategi, hvor det blandt andet foreslås at reducere afgiften med en tredjedel. Læs mere om dette i nedenstående artikel.

07.06.06 - Politikere vil gøre det nemmere at drive fortovscafe

På bryggebladet.dk den 6. juni 2006.
Redigeret udgave af artikel der bringes i Bryggebladet 10-2006 (udkommer den 7. juni).

Seneste opdatering 12.07.2011

Leifsgade 7 · 2300 København S · Tlf. 32 96 28 15 · redaktion@bryggebladet.dk  CVR: 17500481  ·  Copyright © 2003-18 Bryggebladet