HAR DU IKKE MODTAGET BRYGGEBLADET?

Læs mere her

UDGIVELSESPLAN FOR 2018

Læs mere

IGEN BALLADE MED ØRESTADSSELSKABET

Kramers jobskifte sætter endnu engang fokus på Ørestadsselskabets dårlige økonomi og særstatus i Danmark.

BRYGGEBLADET 06.10.2004 - NYHEDSANALYSE - Med ansættelsen af Jens Kramer som øverste administrative chef for Ørestadsselakbets gennemføres en tredeling af selskabe. Der er således tale om en model, der passer som fod i hose med de halve udmeldinger, regering og folketing allerede er fremkommet med.

Der er imidlertid så mange forskelligrettede interesser på spil, at det bedømt udefra er umuligt at sige, hvad der præcist foregår.

Det vides i hvert fald, at Kramer bliver administrerende direktør for hele Ørestadsselskabet, hvor Henning Christoffersen fortsætter som bestyrelsesformand. Den hidtidige topchef Anne Grethe Foss fortsætter som direktør for den del af selskabet, der skal videreudvikle Ørestad. Den hidtidige driftsdirektør Per Als bliver direktør for det såkaldte Metro Drift, mens den hidtidige tekniske direktør Torben Johansen bliver direktør i Metro Anlæg.

Venstre i København skyder med skarpt efter Kramer og får følgeskab af blandt andet SF. Socialdemokraterne i København er forbavsende stille i forhold til Ørestadsselskabets fremtid, men de har jo også en intern kamp i gang om overborgmesterposten. Ligeledes er det landspolitiske Venstre i regeringen tavst.

Den er galt fat med Ørestadsselskabets økonomi. Som beskrevet tidligere i Bryggebladet mangler selskabet et stort millardbeløb. I sidste uge udtalte en økonomiprofessor til TV2 Lorry, at det måske endda vil kunne betale sig at lade Ørestadsselskabet gå fallit. Hvilke konsekvenser det vil få for selskabets kreditorer meldte historier ikke noget om.

I kulissen lurer DSB. Trafikminister Flemming Hansen (C) har i tråd med flere eksperter peget på, at man i forbindelse med sturkturreformen burde lægge metroen ind under DSB's vinger. Dermed kan der skabes større sammenhæng i den kollektive trafik i Hovedstadsområdet. Sker dette, kan Kramers stilling som administrerende direktør kun være på lånt tid, for det vil i praksis betyde et farvel til det nuværende Ørestadsselskab.

Men hvorfor siger Kramer så ja til en stilling som sandsynligvis skal afvikles snarest? Et muligt svar kunne være, at han kommer til at skulle stå i spidsen for etableringen af en fremtidig metro-cityring. Til TV2 Lorry i søndags udtalte Trafikminister Flemming Hansen, at cityring-opgaven, der endnu ikke er vedtaget, indtil videre ligger hos Ørestadsselskabet.

Det skulle undre meget, hvis ikke Kramer har fået sikkerhed for at opgaven vil blive ved med at ligge her, før han sagde ja til at blive administrerende direktør.

Interessant i denne sammenhæng er det også, at da en af spidskandidatfavoritterne Ritt Bjerregaard i sidste uge for første gang rigtigt udtalte sig om sine politiske mål for København, lagde hun meget vægt på, at støtte planerne om en metrocityring. Dette må også ses som et tegn på at noget er i gære.

Hele sagen har under alle omstændigheder sat fokus på Ørestadsselskabets plagede økonomi, som endnu engang oprulles i de landsdækkende medier. Samtidig er sagen endnu et eksempel i rækken på Ørestadsselskabets særlige status. Kramers nye stilling har aldrig været slået op, og beskyldninger om nepotisme hænger nu over processen.

I weekenden udtalte flere af de politisk udpegede bestyrelsesmedlemmer i Ørestadsselskabet, at de ikke var blevet informeret om valget før i sidste øjeblik.

- Noget må være kortsluttet i processen, når regeringen som mindretalsaktionær orienteres længe før bestyrelsen eller flertalsaktionærer, som er Københavns Kommune, udtalte Jens Johansen (SF), der er medlem af Borgerrepræsentationen og udpeget til at sidde i Ørestadsselskabets bestyrelse, til Politiken.

Ansættelsen af Kramer som ny administrerende direktør skulle angiveligt være blevet godkendt af statsminister Anders Fogh Rasmussen en måned tidligere. I samme avis udnævner en selskabsadvokat fremgangsmåden til at være "på grænsen til god selskabsledelse".

I en nylig rapport, som revisionsselskabet KPMG har afleveret til Trafikministeriet, opfordrer KPMG til at man indfører professionel bestyrelse i fremtidens metroselskab. Noget som allerede kendes fra DSB.

Søren Pind "forstår ikke et kvæk af", at Københavns Kommunes repræsentanter ikke er blevet orienteret, og retter endnu engang en stor kritik mod Kramer. Han undlader dog ganske belejligt at pege fingre ad sin egen partiformand.

Det må forventes, at de kommende uger vil byde på mere kritik af Kramer og Ørestadsselskabet. Flere af de landsdækkende medier har sat journalister af til at afdække sager omhandlende metroen. Spørgsmålet er bare, om det denne gang vil lykkes at få afdækket hele sandheden? agn

Links til andre nyheder:

På bryggebladet.dk den 6. oktober 2004.
Redigeret udgave af artikel bragt i Bryggebladet 16-2004, der udkom den 6. oktober.

Seneste opdatering 12.07.2011

Leifsgade 7 · 2300 København S · Tlf. 32 96 28 15 · redaktion@bryggebladet.dk  CVR: 17500481  ·  Copyright © 2003-18 Bryggebladet