Ø · ØYVIND · ØEN · UBEKENDT · KENDT
BRYGGEBLADET 23.02.2005 - Jeg ser ham i Bryggens lokale træningscenter, hvor han arbejder som daglig leder, og han ligner faktisk "sig selv".
Det er da ham, der spiller Ø i filmen "Pusher II", er det ikke? Tonnys ven? Ham, der arbejder i Smedens værksted og holder det sygeste pornoficerede kokain-bryllup på Fair Play?
Foto: Ricardo Ramirez.
Selvom hans mor siger, at han skal til at holde op med at snakke om al den kriminalitet, han tidligere har begået, indvilliger han alligevel i at kaste et sidste interview af sig.
- Jeg er blevet kaldt Ø fra før filmen, men nu er det selvfølgelig blevet slået fast med syvtommersøm. Ligesom Kusse-Kurt også bruger sit rigtige navn i filmen, siger Ø, der i virkeligheden hedder Øyvind.
Han er vokset op i starten af Amagerbrogade og har boet på Øen det meste af sit liv, inklusiv Bryggen.
- Nu er jeg jo fra Amager med stort A. Men Bryggen har altid stået for mig som et af øens centrale steder med hygge, omgangskreds og traditioner. Jeg er kommet her næsten fra før, jeg kan huske og elsker stemningen og atmosfæren på Bryggen, siger han med en fuldfed Amager-dialekt, der med al tydelighed understreger påstanden.
Pusher II er en selvstændig opfølger til instruktør Nicolas Winding Refns store hilmhit fra 1996. I den nye film, der havde premiere i julen, følger vi Tonny - en af bipersonerne fra den første film. Tonny (Mads Mikkelsen) løslades fra fængslet og ender hurtigt i sit gamle miljø med stoffer og biltyverier. Han skylder sin kriminelle far Smeden (Leif Sylvester) en masse penge. Og Smeden lader ikke familiebånd komme på tværs af sin forretning.
"Os fra Amager"
Men hvordan endte Amagerdrengen Ø som skuespiller i Pusher II?
- Alle os fra Amager er blevet professionelt castet og valgt ud som realistiske bud på filmens karakterer. Vi bruger vores egne navne og kender miljøet, hvilket giver filmen en autenticitet, den ellers ikke ville have, siger han og tager en slurk af sin økologiske hyldeblomst.
Foto: Ricardo Ramirez.
Det kriminelle miljø er ukendt land for de fleste. Ø og hans kolleger har derfor blandt andet kunnet hjælpe instruktøren med at vurdere, om scenerne var realistiske.
- Oprindeligt var det faktisk meningen, at jeg kun skulle hjælpe Jang (instruktørens kælenavn, red.) med at finde fede locations og nogle fede fyre, men så endte det med, at jeg selv blev castet som skuespiller, forklarer han.
Hvad er forskellen på Ø i filmen og i virkeligheden?
- Min lillebror beskrev det faktisk sådan, at han syntes, jeg var utrolig flink i filmen. Hvis jeg nu ikke tog alle de stoffer, ville jeg være yderst sympatisk. Men jeg spiller jo ikke kun mig selv. Jeg har taget brudstykker fra mit eget liv og brugt i min karakter. Men det er lidt Ø, som han var. Jeg har lavet nogle ting, og det har jeg taget straffen for. Det er ikke Ø, som han er i dag. Jeg er kommet meget videre, siger Ø.
Filmen underdriver
Hvordan var det spille sammen med de store drenge?
- Nu er Mads Mikkelsen og Leif Sylvester jo godt nok de store på plakaten og i filmverdenen. Men i denne film var de jo i vores miljø, så egentlig fulgte de bare med. Mads Mikkelsen har selvfølgelig lært os en masse ting, ligesom vi i lige præcis den her film har lært ham nogle ting om, hvordan man er "Tonny Taber".
Foto: Ricardo Ramirez.
- På film virker det spændende og måske ligefrem indbydende, men det er det jo langt fra virkeligheden. Når man ligger ned, så bliver man sparket på. Sådan er det desværre på gaden. Og det er altså ikke en film, der overdriver. Tværtimod vil jeg sige, at den faktisk underdriver, siger Ø.
Han forklarer, hvor svært det er at bryde vanerne og komme videre.
- Man sidder simpelthen fast i det. Det er hele ens omgangskreds. Der er ikke plads til at gå i dialog. Man har ikke lyst til at lytte på andre og forstå deres meninger eller noget, siger han.
- Man har ikke engang lyst til at give dem albuerum eller bedømme dem ud fra andre kvaliteter end det, man kan få øje på med sit snæversyn. Man har bare selv ret, så er der fred. Det er meget følelsesmæssigt afsporet og afstumpet, desværre. Der er ikke nogen, der kommer og siger: "Hey, hvor ser du godt ud, er du blevet klippet?" Det er mere: "Hva sker der, er du blevet klippet efter en kasserolle eller hva?
Når man er i miljøet, ser man ikke, hvor slemt det er
Hvordan kommer man ind i det miljø? Skal man have haft en elendig barndom for at ende der?
- Nej, min mor har givet mig en dejlig opvækst. Det er bare sådan noget, der sker. Nogen gange tager man den forkerte vej og drejer skarpt til venstre, hvor man skulle have været til højre, og det skete også for mig. Og når man først er i det, ser man ikke, hvor slemt det er.
- Stofferne er jo med til at skabe et fællesskab. Og man føler sig knyttet til hinanden på et eller andet plan. Det er bare ikke noget, der holder i længden, men det finder man først ud af bagefter. Det kan ske for den bedste, at man fejler.
- Det vigtigste er, at man kan indse det og lægge det bag sig, og det har denne film været med til at gøre for mig. Derudover er det først og fremmest min søn, der har givet mig håb. Det mister man ellers let, når man er midt i det. Der er meget mørkt. Trukket for. Man lever jo næsten kun om aftenen og om natten, slutter Ø og ligner en, der har trods alt har sig selv i behold.
Det lyder også som om, Ø er kommet tilbage i det kreative spor. Han har en fortid som medlem af et af de første hiphop bands i Danmark, Rockers by Choice. Om ikke længe kan vi vente os et solo-album med "godt indebrændte-onsdag-eftermiddags-samfundskritiske tekster". Ikke overraskende er kunstnernavnet i den sammenhæng også kort og godt bare... Ø. emi
På bryggebladet.dk den 22. februar 2005.
Redigeret udgave af artikel der bringes i Bryggebladet 03-2005 (udkommer den 23. februar).