HVOR SKAL VI NEDLÆGGE P-PLADSER?
HVAD SKAL DE ERSTATTES AF?
Indtrykket fra sidste uges møde om Bryggens byrum er klart: Kommunen ønsker vitterligt at give bryggeboerne medbestemmelse.
Af Jean Gauthier, Bryggebladet 22.11.2006
I aften skal vi diskutere, hvad der skal ske, når vi snart flytter biler ned i de underjordiske p-anlæg, sagde Britta Krogh-Lund fra Vej & Parks Byrumskontor til en samling af 25 bryggeboere, der havde taget mod kommunens indbydelse til dialogmøde i sidste uge.
På Bryggen skal der nedlægges 100 gade-parkeringspladser og oprettes 400 underjordiske.
Spørgsmålet er: Hvor kan vi nedlægge pladser, og hvad skal der laves i stedet for? Det er det, I kan være med til at bestemme, forklarede Britta Krogh-Lund.
At kommunens forvaltning tager opgaven alvorligt ses alene ved, at den var repræsenteret af ikke mindre end syv medarbejdere samt en ordstyrer, der opfordrede deltagerne til at bruge deres »helikoptersyn« og se ting fra oven og finde frem til den bedste løsning for bydelen som helhed.
Normalt starter borgerdialogen først, når vi i kommunen har bestemt, hvor noget nyt skal laves, sagde Britta Krogh-Lund.
Denne gang gøres det anderledes: Borgerne som almindelige københavnere kaldes i kommunal terminologi inddrages direkte i selve planlægningen.
Det er lidt sjovt at nævne her på Bryggen, for I har tradition for at finde på tingene, længe inden politikerne overhovedet er begyndt at tænke på det, sagde hun.
Også i dette projekt har I været på forkant og har allerede fundet en hensigtsmæssig placering af et p-anlæg ved Leifsgade kombineret med en plads samme sted, sagde hun med henvisning til to tidligere møder om dels parkeringshusenes placering samt arkitekt Katrine Juuls og lokalrådets forslag til en Grøn Plads.
Jeg håber også, at vi i aften kan få ideer til flere steder, hvor I mener, det er oplagt at nedlægge p-pladser og lave nye byrum.
Mange gode ideer
Denne opfordring tog de 25 fremmødte til sig: De workshoppede, tegnede og fortalte på livet løs og aftenen sluttede med fremlæggelse og diskussion af prioriteringer af for eksempel hvor i bydelen, der skal anlægges pladser, promenader og strøggader.
Blandt forslagene var en udvidelse af legepladsen ved Leifsgade, anlæggelse af en plads ved Kigkurren, brug af de gamle Amagerbanespor som en forbindelse mellem havnen og Sturlasgade, Isafjordsgade som strøggade, en forlængelse af Havneparkens promenade over til Langebrogade og Bastionerne, at enkelte af de nedlagte parkeringspladser kan bruges til cykelparkering og at Njalsgade skal trafiksaneres, selvom det sidste forslag lå noget udenfor projektet for nye byrum på Bryggen.
Prioriteringsliste
Afslutningsvis hjalp ordstyrer Hans Niemann hjælpe grupperne med at blive enige om en prioritering af deres ønsker.
Her var der ingen tvivl: Alle var enige om at det fortsatte arbejde med en Grøn Plads i Leifsgade skulle have højeste prioritet. Der var enighed om at inddrage gadearealet rundt om pladsen som en del af pladsen.
Pladsen ved Kigkurren og dannelsen af strøggade på Isafjordsgade og dele af Egilsgade fik også høj prioritet.
Flere påpegede, at det kunne være en god idé at finde ud af hvem der har råderet over Amagerbanens sportracé og måske inddrage den fremtidige pladsdannelse ved SuperBrugsen i den fremtidige projektering.
Sidstnævnte ejes af private bygherrer og er på nuværende tidspunkt ikke del af byrumsprojektet, hvilket flere deltagere opfordrede til at ændre. Her bør der også inddrages en trafikal sanering af Njalsgade, hvor der tages hensyn til både både trafikanter og bilister.
Endnu lang vej til nye byrum
Selvom de fleste af deltagerne på sidste uges dialogmøde om nye byrum på Bryggen blev meget positivt overraskede over, kommunens lyst til at inddrage dem, måtte alle dog til sidst erkende, at der stadig er tale om en lang proces.
- Når vi begynder dialogen mellem kommune og borgere så tidligt, som det er tilfældet her, vil der selvfølgelig også gå lidt længere tid, før alle de nye byrum er lavet.
For først skal vi have p-anlæggene bygget, hvor bilerne kan være. Men jeg er meget glad for, at I er kommet så mange for at diskutere noget, der er så relativt langsigtet som det her, konkluderede Britta Krogh-Lund.
Næste skridt i arbejdet med byrumsforbedringerne starter når p-anlæggene er færdige, for først der kan vi begynde at få nogle af bilerne væk fra gaderne og ned under jorden. Det sker i 2009, hvor vi så kan glæde os til at se de mange nye byrum skyde op, afsluttede Søren Kastoft fra Parkeringssekretariatet.
Læs mere i følgende artikler:
22.11.06 - »Je suis urbaniste«
22.11.06 - BRYGGEBLADET MENER: Der bliver lyttet men kun hvis du siger noget
Se også Bryggebladet 18-2006 som pdf, hvor der er skitser og tegninger (Klik her)
Eksternt link, hvorfra der linkes videre til alle andre kommunale sider om parkerings- og byrumsprojekterne:
På bryggebladet.dk den 22 november 2006.
Redigeret udgave af artikel bragt i Bryggebladet 18-2006 (udkom den 22. november).