CYKELBRO MERE AKTUEL END NOGENSINDE
Kommunen er indstillet på forhandlinger og er angiveligt klar til at spytte det krævede millionbeløb i kassen.
BRYGGEBLADET 21.04.2004 - Alt tyder på, at en cykelbro fra Islands Brygge til Fisketorvet nu er meget tæt på realisering. Ifølge Bryggebladets oplysninger har kommunen ændret holdning i sagen. Broen, som alle ønsker opført, men som ingen vil betale for, er hidtil strandet på kommunens kategoriske nej til at bevilge de nødvendige millioner til projektet.
Dissing og Weilings skitse til cykelbro fra 2003.
De private grundejere må selv betale", har meldingen fra blandt andre Jens Kramer Mikkelsen lydt adskillige gange. Grundejerne på begge sider af vandet er angiveligt villige til at stille med halvdelen af anlæggelsessummen.
Nu tyder Bryggebladets oplysninger på, at kommunens modstand ikke er så fasttømret mere. Dette underbygges af flere af hinanden uafhængige kilder, men har desværre ikke været muligt at få be- eller afkræftet hos overborgmester Jens Kramer Mikkelsen inden deadline til dette nummer.
Ifølge Bryggebladets oplysninger afholder kommunen i indeværende uge møde med de andre interessenter, herunder formentlig NCC, Skanska og Sjælsø Gruppen. Så det er mere end forventeligt, at en smilende Jens Kramer Mikkelsen snart igen vil tone frem i de landsdækkende medier for at offentliggøre endnu et prestigefyldt byggeprojekt. "Kramers kraner" svinger videre.
Skanska dropper færge
Skanska, som har forestået udviklingen af Kalvebod Brygge, undersøgte i efteråret 2003 muligheden for at lave en cykelfærge over havnen. Men de planer er nu skrottet. Da Skanska offentliggjorde færgeplanerne, var forhandlingerne om finansieringen gået i stå. Skanska ønsker at skabe mere maritimt liv på den forblæste kajstrækning på Kalvebod Brygge og så en færgeløsning som en mulighed for dette. Samtidig ville en færgeløsning også være billigere end en bro.
- Cykelfærgen er skrinlagt. Kommunen ønsker den ikke, og derfor vil vi ikke forsøge at gennemtrumfe den. Vi følger med spænding diskussionen om en bro ved det nye operahus. I den forbindelse håber vi, at der skabes mulighed for en bro i den sydlige ende af havnen, siger Peter Christensen fra Skanska Øresund til Bryggebladet.
Også NCC, der bygger flere ejendomme i Havnestad, forventer, at der er ved at komme glid i tingene, oplyste virksomheden i sidste uge til Bryggebladet.
Sjælsø Gruppen, der er en af de store aktører på Brygge-siden af vandet, udarbejdede i 2003 et projektforslag til en anslået pris af 30 millioner kroner. Nu er mulighederne for en forbindelse angiveligt blevet undersøgt grundigere, og man er derfor landet på en pris på 45 millioner, hvoraf kommunens andel altså beløber sig til omkring halvdelen.
Det ligger fast, at en bro skal kunne åbne, så store skibe kan passere. Dette betyder endvidere, at det vil være meget usandsynligt, at Langebro og Knippelsbros åbningsmekanismer nedlægges - også efter kommunen overtager ejerskabet af broerne fra Københavns Havn i 2012. agn
På bryggebladet.dk den 20. april 2004.
Redigeret udgave af artikel der bringes i Bryggebladet den 21. april 2004.