DEL EN BRYGGEBIL
Islands Brygges første delebilsforening Bryggebilen er etableret. Foreløbigt med seks medlemmer. Flere søges.
BRYGGEBLADET 21.01.2004 - Islands Brygges første delebilsforening blev den 16. december stiftet af en håndfuld bryggeboere med et såkaldt jævnligt, men ikke dagligt behov for en bil. Bryggebilen, som den nye forening hedder, blev til, efter at Helge Hvid, der sidder i bestyrelsen, indledte jagten efter andre delebilsinteresserede via et indlæg i Bryggebladet. Han fik så mange positive tilbagemeldinger på indlægget, at det siden er lykkedes at oprette en forening med indtil videre seks medlemmer, hvilket også er nok til at finansiere leasingen af foreningens første bil - en Toyota Yaris.
Bryggebilens første bestyrelse består af fra venstre Helge Hvid, Birgit Rendsmark og Michael Neumann. Foto: Ricardo Ramirez.
Erfaringer fra andre delebilsforeninger viser dog, at den slags ordninger fungerer bedst, når den når op på omkring 15 medlemmer og tre biler. Dette antal håber Bryggebilen derfor at nå op på efter det hvervemøde de holder den 26. januar i Islands Brygges Kulturhus. På mødet vil foreningen, udover at forklare de lidt komplicerede regler for prisudregningerne, også præsentere den nye bil.
Én af de mest erfarne delebilsforeninger på Sjælland, Farum Delebil, har hjulpet med oprettelsen af foreningen på Islands Brygge. Blandt andet er Bryggebilens første bil leaset gennem den farumske pendant, hvilket blandt andet betyder, at bilen kan leveres tilbage dertil hvis foreningen på Islands Brygge på et tidspunkt skulle miste pusten og gå i stå. Også Københavns Kommunes Miljø- og Energikontor har givet tilsagn om støtte i form af hjælp til administrationen og eventuelt parkeringspladser.
Farum Delebils lillebror
Også bookingsystemet låner Bryggebilen fra Farum Delebil. Bookning af Bryggebilen foregår på Farum Delebils hjemmeside og selv om Bryggebilen arbejder på at få lavet deres egen hjemmeside, er et bookingsystem så kompliceret en affære, at det vil fortsætte med at foregå via Farum Delebil.
Som i Farum koster det 4.000 kroner i indskud at blive kørende i Bryggebilen. De 2.000 af dem betales tilbage, når man melder sig ud. Det faste kontingent er 150 kroner i måneden, og det koster 1,90 kroner per kilometer samt 15 kroner i timen at køre i bilen. Booker man for et helt døgn ad gangen koster det 100 kroner per døgn og mindst 60 kilometer.
Det sindrige system med at betale per time er lavet sådan, fordi det har vist sig at regulere medlemmernes brug af bilerne.
I princippet er der ingen begrænsning for hvor længe man må booke en bil, men da man forpligter sig til en minimumsbetaling, er der ikke nogen der for eksempel bare booker i tre måneder uden at bruge bilen, siger Michael Neumann, der er foreningens kasserer. Han forklarer videre, at de næsten to kroner per kilometer er inklusiv benzin, hvilket nærmest alene gør delebilsordningen billigere end at leje hos et biludlejningsbureau.
Alt i alt kan Bryggebilen betragtes som en slags lillebror til Farum Delebil. Regler, økonomi og aftaler med bilforhandleren er således på forhånd gennemtænkt og afprøvet, og Bryggebilen starter derfor ikke på bar bund med store investeringer fordelt på få mennesker og andre problemer af den slags, der holder folk fra at være med fra start. Så mød trygt op i kulturhuset den 26. januar og se den nye skinnende Bryggebil. kls
KØRESELSBEHOVET BESTEMMER FORDELENE
Det er dit kørselsbehov der bestemmer, om det kan betale sig at være medlem af en delebilsordning.
Bryggebladet har regnet lidt på fordelene ved at være med i Bryggebilen. Eksemplet bygger på, at en familie med ét barn to gange om måneden tager på endagsture til Holbæk (uden for HT-området) fra Islands Brygge.
Med Bryggebilen ser prisudregningen sådan ud:
To gange Islands Brygge til Holbæk og retur (4 x 67 km.) x 1,90 kr. = 509 kr.
Fast månedligt kontingent: 150 kr.
Timepris: to hele døgn á 100 kr. = 200 kr. Til sammen 859 kr. om måneden.
Er man medlem i for eksempel to år, skal indskuddet på 2.000 kr. fordeles på 24 måneder, d.v.s. at der skal lægges 83 kroner oven i de 859. Derved bliver det månedlige beløb på i alt 942 kroner.
Leje af billigste bil hos Avis (svarer til Toyota Yaris):
Én dag med 100 kilometer: 495 kr. + 1,80 kr. x 34 km = 556 kr.
Benzin: (cirka 14 kilometer på en liter benzin á 8 kr.) = 153 kr.
I alt for to dage: 556 x 2 = 1112 kr. + 153 = 1265 kr. om måneden.
Med tog til Holbæk:
To voksenbilletter á 71 kr. x 8 = 568 kr. om måneden.
Er barnet over 12 år, lægges 4 x 36 kr. oveni = 712 kr.
Skal man videre med offentlige transportmidler fra Holbæk station, bliver billetprisen tilsvarende dyrere.
Med et ti-turs klippekort mellem København og Holbæk til 580 kr. sparer man 104 kr. på voksenbilletterne om måneden og betaler dermed 464 kr. om måneden plus børnebilletter.
Udregningerne viser, at det i dette eksempel er over 300 kroner billigere om måneden at køre med Bryggebilen end at leje en bil. Dog betaler man ikke et månedligt kontingent, når man lejer bil hos eksempelvis Avis, og man skal derfor bruge delebilen jævnligt og helst ikke med pauser længere end to måneder.
Den første store pointe er, at man skal gøre sig klart, hvad man skal bruge bilen til, hvis man skal have det optimale ud af Bryggebilen. Dels bliver det dyrere at køre i tog, hvis man har børn over 12 år, dels er der alle de andre faktorer end lige prisen. Har man meget bagage, ligger ens bestemmelsessted langt fra togstationerne?
Den anden store pointe må være, at et jævnligt kørselsbehov i langt de fleste tilfælde vil være billigst hos Bryggebilen. Og har man børn, vil et besøg hos moster Karen i Holbæks yderområder givet være nemmere i bil end med tog. kls
På bryggebladet.dk den 21. januar 2004.
Redigeret udgave af artikel bragt i Bryggebladet den 21. januar 2004.