SØVNENS ANDEN VIRKELIGHED
Udstilling i Galleri Nicolai Wallner.
BRYGGEBLADET 21.01.2004 - Sidst man trådte ind ad døren hos Nicolai Wallner blev man mødt med synet af skræmmende, livagtigt livløse voksmannequiner placeret under hvide dyner i et endnu hvidere, desinficeret hospitalsværelse. Og netop i kraft af et øjebliks tvivl om, hvorvidt dette skue var dødsrigets venteværelse eller virkelig et galleri, lå pointen, understreget af et spejl i midten af det hele, som hviskede: det er også dig ,der skal dø.
Denne gang handler det om den del af vores virkelighed, vi er frataget mulighed for at opleve på anden måde end indefra, nemlig Morfeus drømmerige. Har du aldrig tænkt på, hvordan du selv tager dig ud i nattens bevidstløse timer? Kunstneren Peter Land, som i øvrigt er bryggeboer, har undersøgt sagen i et utraditionelt selvportræt uden forfængeligt omsvøb. Han har sat sig selv til skue, og han snorker og piller næse og har garanteret hænderne under dynen - ligesom dig. Og der, hvor der sidst lå døende mennesker, hænger og ligger og flyder der denne gang enorme, komiske dukker i stribede pyjamasser - alle forsynet med lemmer helt ude af proportioner og gipsafstøbninger af kunstnerens eget ansigt.
Ud over denne installation, der vækker minder om Kviums vanskabninger, har Peter Land udstillet en række malerier af det elverrige, man finder, hvis man kan mase sig igennem den lille dør og ind i eventyrlandet sammen med Alice og fluesvampene i de dybe skove. Og den lille dør, du ved, der adskiller denne virkelighed og så den anden, den er der. I denne sammenhæng bliver den kaldt »minority-complex«. Og udstillingen er generelt lidt skæg og absurd og komisk.
Hos de andre gallerier bliver kanonerne kørt i stilling med udstillinger, der er lige på trapperne. Og henimod slutningen af måneden kan Bryggen bryste sig af åbningen af et helt femte galleri: »Gimm-eis«, som kommer til at brødføde vores slumrende fantasi fra Sturlasgade, hvis bare vi gider kigge forbi. emi
På bryggebladet.dk den 21. januar 2004.
Redigeret udgave af artikel bragt i Bryggebladet den 21. januar 2004.