METROENS ØKONOMISKE PROBLEMER VOKSER
Passagerprognoser nedjusteret igen.
BRYGGEBLADET 17.12.2003 - Ved årets begyndelse forventede metroselskabet at få 31 millioner passagerer i hele 2003. Men selvom selskabet i august nedjusterede dette tal betragteligt, har det været nødvendigt at skrue forventningerne endnu længere ned.
Ifølge den seneste prognose regner man nu kun med 21 millioner passagerer. Dette forlænger tilbagebetalingen af de statslige lån , som har været brugt til at finansiere hele projektet, og man kan efterhånden begynde at frygte om Ørestadsselskabet nogensinde bliver i stand til at holde, hvad det lovede i begyndelsen af 1990erne - nemlig at metroprojektet ikke ville komme til at koste skatteborgerne en krone. For den anden store indtægtskilde - grundsalget i Ørestad - går heller ikke som forventet.
I de seneste uger er det tillige kommet frem, at selskabet ikke budgetterer med udgifter til udskiftning af togene, når de om 25-30 år er slidt op. Noget tyder på, at det kan blive mere end svært også at holde de langsigtede budgetter.
Ørestadsselskabet har overfor flere dagblade erkendt, at tallene ikke ser gode ud, men peger samtidig på, at københavnerne endnu ikke skulle have vænnet sig rigtig til at bruge metroen.
Ørestadsselskabet erkender dog også, at de utallige driftsproblemer i metroens første år, som blandt andet Bryggebladet har dokumenteret i flere tidligere numre i år, formentlig også har en stor betydning for de manglende passagerer.
Samtidig har eksperter dog peget på, at passagerprognoserne har været alt for opskruede fra starten. De vidtløftige prognoser skulle angiveligt have været brugt som løftestang for projektet.
I den seneste tid er metroen blevet mere driftssikker. Efter at driftssikkerheden i flere måneder har været under 90 procent, steg den i november måned til 93 procent, hvilket glæder metroselskabet. Dog er hovedparten af driftsproblemer indtruffet i myldretiderne, hvor det går ud over flest folk. Så der er stadig brug for betydelige forbedringer, og derfor har selskabet hyret en fransk metroekspert til at gå systemet efter i sømmene.
Alt i alt har det været et mistrøstigt år for det storstilede metroprojekt. Kritikken er haglet ned over Ørestadsselskabet, og på trods af den seneste måneders forbedringer tyder meget på, at 2004 kan blive nærmest ligeså stormfuldt. agn
Link til andre nyheder:
På bryggebladet.dk den 17. december 2003.
Redigeret udgave af artikel bragt i Bryggebladet den 17. december 2003.