BRYGGEBLADET MENER: 2300 HELLERUP
Leder i Bryggebladet 11-2005 (10.8.2005)
Der er god grund til at hilse Morten Dürr og Camilla Bartholdys initiativ velkommen. De to aktive bryggeboere vil, som det fremgår af denne artikel , indsamle underskrifter for at forbedre trafiksikkerheden på Artillerivej. Vi vil gerne se de lokalpolitikere, der midt i et valgår tør sige, at Artillerivej ikke er den tikkende trafikbombe, som de to initiativtagere kalder (motor)vejen. Hvis kommunen gennemfører planerne vil alle Bryggens børn komme til at nyde godt af det. Det gælder både skoleeleverne, institutionsbørnene og også fodboldspillerne i Hekla, der i dag skal ud på en halsbrækkende cykeltur for at komme frem til boldbanerne. For en busrute er det, på trods af mange gode intentioner fra politikerne, desværre aldrig blevet til. Dertil er busselskabet HUR i for store økonomiske vanskeligheder. Dette understregedes endnu engang i den forløbne uge, hvor HUR meddelte, at de hårdt prøvede passagerer i busser, metro og toge i København endnu engang kan forvente at billetpriserne stiger. Til nytår kommer et gult klippekort til at koste 155 kroner. Hvis priserne på buskort siden 1996 havde fulgt de almindelige prisudviklinger, skulle prisen kun have været 120 kroner. Det er derfor intet under, at der kommer flere og flere biler på Bryggen.
De mange nye biler skyldes selvfølgelig ikke kun stigning i billetpriserne. Det skyldes også generelle velfærdsstigninger i Københavns Kommune. De mange nye og større boliger med plads til familier i kombination med stigende lejlighedspriser og flere muligeheder for at belåne friværdien betyder, at mange flere bryggeboere har mange flere penge mellem hænderne. Nogle af disse penge bruges på biler, andre bruges i Bryggens butikker, cafeer og restauranter. Og her er der også sket meget i de senere år. Der er åbnet flere og flere tøjbutikker med designertøj, der er flere dyrere frisører, flere smarte cafeer. Hatoba er et godt eksempel på udviklingen på Bryggen de seneste år. Det er en restaurant og take-away-sted i en pris- og kvalitetsklasse, der ellers typisk kendes fra Østerbro, Hellerup og andre steder længere mod nord. De to ejere ville selvfølgelig ikke åbne en sådan type restaurant her på Bryggen, hvis ikke de mente, at der er et marked for det. Og noget tyder på, at de har ret.
Nogle gamle bryggeboere begræder udviklingen, hvilket på sin vis er forståeligt. For det ER gået meget hurtigt de seneste år. Men som nævnt adskillige gange tidligere på denne plads, mener vi ikke, at man hverken skal eller kan stoppe udviklingen. Udviklingen kan ikke stoppes, men den kan påvirkes. Egentlig er det vel glædeligt, at der er plads til butikker og restauranter i den mere eksklusive klasse på Bryggen. Det er glædeligt, at der også bygges dyre lejligheder. Men ligeså glædeligt er det, at man stadig kan erhverve sig en relativ billig andelslejlighed på Bryggen, og at Isbjørnen har to fadøl til en rund 30-krone. Der skal nemlig være plads til det hele. De nye bryggeboere skal give plads til de gamle bryggeboere. Og de gamle skal give plads til de nye. Ikke alt kan forblive, som det var. Men ligeledes skal ikke alt det gamle, laves om til noget nyt. Lad os håbe, at Bryggen også om hundrede år er en mangfoldig bydel. Måske kan næste måneds 100-års-fest være med til at sørge for dette. Her er der mulighed for, at nye og gamle bryggeboere mødes. Mulighed for at snakke sammen på tværs af generationer, på tværs af sociale og økonomiske skel, på tværs af opgange og gader. Ja, i det hele taget mulighed for at være bryggebo sammen med andre bryggeboere, med alt hvad det nu engang indebærer.
Hvis vi husker på, at mangfoldigheden i en bydel er vigtig, og hvis vi husker, at bevare Bryggens særkender uden at det indebærer et nej til udvikling, bliver Bryggen hverken et nyt Hellerup, Østerbro, Brøndby, Fårevejle eller noget helt femte. Nej, så vil Bryggen altid forblive Bryggen. Måske PostDanmark snart skulle se at få oprettet et nyt postdistrikt. 2350 København B? agn
På bryggebladet.dk den 24. august 2005.
Redigeret udgave af leder bragt i Bryggebladet 11-2005, der udkom den 10. august 2005.