FARVEL TIL NIK & JAY
I pakhusene i Njalsgade har flere danske topproducere studier. Hvis de tvinges til at flytte, kan det lægge dansk musikeksport i ruiner.
Af Anders Godthjælp Nielsen, Bryggebladet 04.10.2006
»Det danske Motown ligger på Bryggen«. Sådan skrev Bryggebladet tilbage i februar 2002. Selvom sammenligningen med den legendariske amerikanske hitfabrik måske ikke helt holder stik, så er det et uomtvisteligt faktum, at siden de første musikproducere i 1995 med Kenneth Bager og Cutfather & Joe i spidsen rykkede fra deres lejligheder til de tidligere FDB-pakhuse, er der strømmet mange hits ud fra Bryggen.
Den internationalt anerkendte danske producer Joe Belmaati er en del af det lukningstruede producerfælleskab i Njalsgade. Cutfather & Joe var nogle af de første, der rykkede til Bryggen i midten af 90erne. De har produceret og skrevet hits for blandt andre Whitney Houston og Christina Aguilera. (Foto: Ricardo Ramirez)
Cutfather & Joe, der stadig har studier i pakhusene, men som i dag har splittet forretningen op i to selvstændige dele, har således haft syv førstepladser på de engelske hitlister og derudover 40 top 10-hits. De har skrevet og produceret melodier for blandt andre Whitney Houston, Christina Aguilera, Santana og Westlife.
Det er også i pakhuset, at det danske topnavn Nik og Jay og deres producerteam Nexus holder til. Ligeledes bor Metallica-bagmændene i Sweet Silence Studios og firmaet Serious Radio Business, der producerer mange radioreklamer i pakhusene.
Ingen information fra udlejer
De mange producere og øvrige musikfolk frygter fremtiden. De frygter, at dansk musikeksport bliver sat lysår tilbage, hvis Njalsgade Komplekset Aps får held til at omdanne store dele af de tre pakhuse til lejligheder.
Samtidig kan det betyde farvel til et unikt arbejdsfælleskab. For selvom producerne kæmper om de samme kunder, så har de alligevel samarbejdet og hjulpet hinanden meget.
Denne synergieffekt mistes, hvis de tvinges til at flytte, for det er nærmest umuligt at finde tilsvarende lokaler andre steder.
Vi blev totalt overraskede, da vi i begyndelsen af september kunne læse i Bryggebladet, at Jørn Tækker (en af de tre ejere af Njalsgade Komplekset Aps, red.) har planer om Newyorker-lejligheder i pakhusene allerede i 2007, siger Joe Belmaati.
Et af studierne renoverede for kvart million i foråret
Han er langt fra den eneste. Bryggebladet har i sidste uge været i kontakt med op mod 20 forskellige lejere i de tre pakhuse. Alle steder er overraskelsen lige stor. Eksempelvis Lars Halvor Jensen fra Deekay Music, der i foråret har brugt omkring en kvart million kroner på at indrette flere studier.
Vi har brugt over syv år på at opbygge studierne, så vi vil blive sat tilbage til nulpunktet, hvis projektet gennemføres. Før vi gik i gang med at bygge nye studier i foråret 2006 informerede vi administrator om planerne og fik på intet tidspunkt at vide, at de havde i sinde at rive dem ned igen snart. Så vi føler os ærligt talt ført bag lyset, forklarer Lars Halvor Jensen.
Kulturkløft mellem pengemænd og musikere
Fra alle sider fortælles om de glade dage, før Jørn Tækker og Njalsgade Komplekset Aps overtog pakhusene. I Rosenkærets og Frejas (de tidligere ejere, red.) tid fik de lov til at udvikle pakhusene som de ville. Producererne mener derfor, at de har været med til øge pakhusenes attraktivitet:
Da vi startede herude i 1996, var pakhusene helt tomme. Det var nærmest slum vi flyttede ind i, forklarer Joe Belmaati.
Mange af de lejere, som Bryggebladet har været i kontakt med, fortæller, at da de nye ejere tog over for et par år siden, blev huslejen sat op. Forhøjelsen blev i mange tilfælkde begrundet med forbedringer, som lejerne selv har udført og betalt for, i øvrigt efter aftale med de tidligere ejere.
Jeg vil da gerne betale mere i leje, hvis en udlejer sætter noget i stand. Det er helt fair. Men det er sgu ikke i orden, at vi først skal betale for selv at sætte i stand og derefter skal betale mere i leje, fordi lejemålet er blevet mere attraktivt, som en lejer udtrykker det.
Ifølge Bryggebladets oplysninger har der i de seneste år været omkring 20 retssager mellem lejere og udlejer om blandt andet huslejens størrelse. Og der kunne sikkert have været endnu flere, hvis ikke det var fordi, at flere ikke orker at gå rettens vej.
Vi har bare valgt at betale. Vi er musikere og producere, ikke jurister eller byggeentreprenører. Vi vil langt hellere vil bruge tiden på at lave musik, lyder det fra lejerne.
Flere medgiver da også, at de har været lidt for naive og blåøjede og troet, at alt nok skulle gå, selvom de ikke har fået alle aftaler med nuværende og tidligere ejere ned på skrift.
Ikke kun musikere i pakhusene
Foruden de mange dyre studier er der blandt andet kunstnere, reklamebureauer og arkitektfirmaer i pakhusene. Fælles for disse er, at deres indretning er væsentligt billigere det er alt andet lige nemmere at flytte et almindeligt kontorlandskab end et musikstudie.
Alligevel er alle kede af udsigterne til at skulle flytte:
Det vil selvfølgelig være besværligt. Det er den ene side af sagen. Mere vigtigt er det, at pakhusene har deres helt egen sjæl. Det et stort plus, at vi ligger et sted, hvor der foregår så mange kreative ting, siger eksempelvis Ghita Holst, kreativ direktør og partner i reklamebureauet Unplugged.
Læs mere i følgende artikler:
04.10.06 - Njalsgadekomplekset: Politikere advarer mod sovebytendenser
04.10.06 - Njalsgadekomplekset: Her er de »hemmelige« planer
04.10.06 - Njalsgadekomplekset: Pakhusenes ejer beklager over for lejere
06.09.06 - Newyorker-lejligheder i Njalsgade
På bryggebladet.dk den 6. oktober 2006.
Redigeret udgave af artikel der blev bragt i Bryggebladet 15-2006 (udkom den 4. oktober).