HEKLA FÅR FLERE SPONSORER
Bryggens fodboldklub har lavet aftale med lokalt firma, som fremover skal stå for sponsorplejen.
BRYGGEBLADET 04.02.2004 - Vores klub er efterhånden blevet ret stor. Så det er svært for de frivillige ledere at finde tid til at lave sponsorarbejde. Vi vil hellere koncentrere os arbejdet med selve fodboldspillet og vores nye flotte anlæg, siger Heklas formand Tommy Pedersen til Bryggebladet.
Derfor har foreningen lavet en aftale med firmaet Netsponsorat.dk på Artillerivej, som i de næste fem år skal sørge for alt sponsorarbejde.
Netsponsorat.dk holder til i en ejendom på Artillerivej med udsigt over Heklas gamle anlæg. Frithiof Nielsen vil fremover sælge sponsoraftaler for Hekla - så spillerne har forhåbentlig nyt spilletøj, når sneen er smeltet, og sæsonen starter.
Det er en aftale uden økonomisk risiko for os, og hvor begge parter har mulighed for at træde ud efter et år. Hvis Netsponsorat lever op til det lovede, så stiger vores sponsorindtægter betydeligt, forklarer Tommy Pedersen.
Med aftalen håber Hekla at kunne skabe en merindtægt, som klubben ellers ikke ville have fået. Dette kan udmønte sig i nye spilledragter og sågar træningstøj til mange hold, hvis salget går som forventet. Desuden håber klubben også på, at man kan udnytte den gode placering ved en stor vej til salg af bandereklamer.
Intet hokus-pokus
Aftalen vil give Hekla store fordele. Klubben vil alt andet lige få flere sponsorpenge, som kan komme hele klubben til gavn, siger Tommy Pedersen.
Der er ikke noget hokus-pokus i det. Frivillige foreningsledere har ofte ikke tid til at lave opsøgende arbejde i dagtimerne, og så løber man sur i det og mister fokus på det sportslige. På denne måde kan Hekla bruge kræfterne på det de er gode til, mens vi kan tage os af det »sure arbejde«, som vi er gode til, forklarer Frithiof Nielsen fra Netsponsorat.dk. Han koncentrer sig om salget af Hekla-aftaler.
Frithiof Nielsen har selv siddet på den »anden side af bordet« som frivillig i Dansk Skiforbund.
Jeg ved, hvor svært det er at få tid til at skaffe sponsorer. Så det ville være en stor fejl at betragte vores virksomhed, som et unødvendigt og fordyrende mellemled. Vi har nogle værktøjer, der gør os i stand til at lave et større og mere aktivt sponsornetværk til gavn for klubben.
Når jeg kommer ud til potentielle sponsorer, oplever jeg ofte, at virksomhederne, i det øjeblik de har afleveret penge til en klub, ikke hører mere til klubben. Men det skal der ændres på. Sponsorerne skal have noget ud af det. Eksempelvis vil vi fremover sørge for, at Hekla lægger sine indkøb hos sponsorerne og ikke andre steder i byen, siger Frithiof Nielsen.
Men hvis en virksomhed vælger at sponsorere en klub som Hekla, der endnu ikke har en meget eliteorienteret profil (bedste seniorhold ligger i serie 3), skal det vel først og fremmest være ud fra et ønske om at støtte det lokale idrætsliv uden store forventninger om en mærkbar omsætningsfremgang, indvender Bryggebladets udsendte.
Det er rigtigt, at det handler om, at virksomhederne gerne vil støtte en klub, der laver aktiviteter for børn, unge og voksne. Men det handler også om samarbejde mellem klub og sponsor. Og dertil kommer den goodwill i lokalområdet, som et sponsorat kaster af sig, siger Frithiof Nielsen.
Farum Boldklub tilfreds med Netsponsorat
Netsponsorat.dk har en del fodboldklubber i folden, blandt andet Farum Boldklub amatørdelen af superligaklubben FC Nordsjælland. Superligaklubben står selv for alt sponsorarbejde, oplyser Charlotte Højer fra FC Nordsjælland, men til gengæld har amatørklubben haft et samarbejde med Netsponsorat i et lille års tid.
Alt i alt har vi været tilfredse med vores samarbejde med Netsponsorat.dk. Vi har sluppet for at lave alt det opsøgende salgsarbejde i forhold til sponsorer, hvilket har lettet dagligdagen betragteligt. Men sponsorsalget er kun steget med omkring 20 procent ikke så meget som vi havde håbet på. Men det kan jo også skyldes markedet i øjeblikket, siger forretningsfører Lene Hammer fra Farum Boldklub til Bryggebladet.
Desuden har der nogle gange været lidt administrativt bøvl, men det er sikkert, fordi firmaet er relativt nyt. Vores erfaringer viser, at det er vigtigt at lave præcise aftaler med firmaet, om hvem der gør hvad, siger Lene Hammer, der forventer, at Farum Boldklub også fremover vil samarbejde med Netsponsorat.dk.
På trods af de forskellige småproblemer er det absolut ikke et firma, der er på vej ud herfra, fastslår Lene Hammer.
Tommy Pedersen fra Hekla er da også helt bevidst om at det er nødvendigt med faste aftaler.
Vores arbejde bliver lettet i dagligdagen, men aftalen kræver selvfølgelig klare linjer, og det synes jeg også, vi har fået. Netsponsorat henvender sig ikke FRA Hekla til sponsorerne, men FOR og på vegne af Hekla. Og jeg er selv i kontakt med Netsponsorat.dk flere gange om ugen, forklarer han.
Frithiof Nielsen kontakter i øjeblikket Bryggens butiks- og virksomhedsliv. Ønsker du at blive sponsor for den lokale fodboldklub, kan han kontaktes på mobil 60 63 46 61. agn
På bryggebladet.dk den 4. februar 2004.
Redigeret udgave af artikel bragt i Bryggebladet den 4. februar 2004.