BRYGGEBLADET MENER: HVAD ER DER GALT MED KALVEBOD BRYGGE?
Leder fra Bryggebladet 13-2003 (3. september 2003)
»Mord på Nokken« var overskriften på et læserbrev til Politiken for over en måned siden, da det blev kendt, at kommunen ville tillade 36 store husbåde ud for det gamle fiskerleje. Det planlagte mord på en gammel, skæv kultur bliver måske alligevel ikke til noget, for Nokken har tilsyneladende ikke protesteret for døve øren på rådhuset. Tilsyneladende. For i sidste ende handler det hele om de to bestyrelsesmedlemmer i det private aktieselskab Københavns Havn, overborgmester Kramer Mikkelsen og bygge- og teknikborgmester Søren Pind. De to bestemmer i sidste ende, om Københavns Havn skal have lov til at fortsætte pilotprojektet på trods af de mange protester, eller om projektet skal droppes eller flyttes. Det afhænger helt af, hvilken kasket de to herrer vælger at tage på.
Det er svært at lade være med at tænke på, hvor belejligt det må være for kommunens topfolk sådan at have en virksomhed, der ikke har de samme popularitetskrav som et politisk embede. Hvis de to herrer har lyst til at tage den hårde beslutning og tromle de mange, der ikke vil have det unikke område ødelagt kan de bare skyde skylden på Københavns Havn, der har vist sig aldeles ligeglad med, om beslutningerne er populære. Hvis de derimod vil følge den mest demokratiske praksis som ansvarlige politikere så lytter de selvfølgelig til de mange implicerede borgere og byens andre politikere og stopper projektet.
Nokkeboerne fik på møderne med kommunens politikere en foreløbig positiv respons, men ingen har talt med dherrer Kramer Mikkelsen og Pind, så vi ved faktisk ikke, hvilken kasket de har lyst til at tage på.
Men forhåbentligt bliver det stort anlagte husbådsprojekt stoppet. Alene fordi hele sagsbehandlingen omkring dette pilotprojekt har været et skoleeksempel på udemokratisk adfærd fra kommunens side. Og så fordi der er mange andre steder i havnen, hvor husbådene vil give liv til døde områder og ikke ødelægge det liv, der er i forvejen. Hvad med for eksempel at lægge en flok husbåde foran byens grimmeste skyline ved Kalvebod Brygge? Det er et af de steder i havnen, hvor der er mest brug for at skabe liv.
Havnestaden er i dette nummer målet for Bryggebladets tema om de nye bryggeboere. Dette område har, siden Soyakagefabrikken stoppede sit forurenende virke, været næsten glemt af spidserne på rådhuset, en godt gemt hemmelighed, der gav billig værksteds- og lagerplads for kunstnere og andet godtfolk og filmselskaberne et sted at smadre biler og dumpe dem, når de ikke kunne køre mere uden at nogen brokkede sig. Alt det er nu en del af områdets turbulente og spændende historie. Kommunen og de store entreprenører har opdaget områdets unikke beliggenhed tæt på by, grønne områder og selvfølgelig vand. Og filmselskaberne har sikkert fundet andre steder at optage deres biljagter.
For de nye tilflyttere må det være sjovt at vide, at de nu bor i et af de tidligere mest forhadte områder i byen, og for de gamle bryggeboere må det være lige så sjovt at se det blive omdannet til et af byens mest attraktive områder.
For Københavns Kommune er Havnestaden desuden en mulighed for at gøre skaden fra Kalvebod Brygge god igen. Den skandaløst dårlige planlægning i den del af havnen er i sig selv en grund til, at det for både politikere og embedsfolk er sindssygt vigtigt, at Havnestaden bliver et eksempel på god og fremsynet byplanlægning. Derfor har kommunens folk udarbejdet en udførlig lokalplan med fokus på mangfoldighed og sammenhæng med resten af Islands Brygge, fælleden og havnen. Det eneste området nu mangler er flere mennesker, mere liv og sin egen turbulente historie som en integreret del af Islands Brygge. kls
På bryggebladet.dk den 3. september 2003.
Redigeret udgave af leder bragt i Bryggebladet den 3. september 2003.