I EN KÆLDER I KIGKURREN...
... i bagerste baggård har kunstmaleren Peter Carlsen sit værksted. Her maler han sine finurlige ting, der gør grin med drømmeindustriens banale og fordummende billeder.
BRYGGEBLADET 01.12.2004 - Peter Carlsen slår op i en bog, der blev lavet efter en udstilling på Randers Kunstmuseum: "Villy i vælten" hedder den og indeholder en række forsideforslag til bøger i den fiktive "Villyserie": "Villy på landet" og "Villy og King". Peter Carlsen optræder selv i forskellige forklædninger. Stilen er hentet fra de kulørte ugeblades noveller eller fra halvtredsernes drenge- og pigebøger.
- Tror du ikke, der er nogen, der kan føle sig pisset på, når du gør grin med det, de holder af?, spørger Bryggebladets udsendte.
- Selvfølgelig er min kunst elitær, det er al kunst. Men jeg holder jo egentlig også af det selv. Det er min egen baggrund, svarer den 49-årige kunstmaler Peter Carlsen.
Peter Carlsen. (Foto: Ricardo Ramirez)
Som han sidder der i sit kælderværksted i sit brune arbejdstøj med pletter på bukserne, ligner han mest af alt en glarmester. Og han identificerer sig egentlig også halvvejs med en håndværker.
Han er historien om provinsdrengen, der kom til København uden at ane, at han havde et kæmpe talent som billedkunster. Vurderet som en af de bedste i sin generation.
Nu mange år senere hænger hans flotte portræt af Anker Jørgensen på Christiansborg. Følsomt og indlevet. Og der er bud efter Peter. For tiden arbejder han på en bestilling fra Ringkøbing Amt, et portræt af amtsborgmesteren. Tilsyneladende færdigt, men Peter vil ikke slippe det endnu. Der skal endnu lægges mange arbejdstimer i det.
Ellers har han solgt til Statens Museum for Kunst, til Statens Kunstfond, og han har udstillet alle de steder, mange kun drømmer om.
Men det er nu ikke de flotte portrætter, Peter Carlsen er mest kendt for. Det er værker, der altid er noget andet, eller mere, end det man først ser. Billeder der tager allerede eksisterende billeder på ordet, og drejer dem lige en grad og udleverer dem. De har en slags dobbelttydighed. Ofte med en veludviklet humoristisk sans. Man kan ikke lade være med at more sig, mens man samtidig føler sine indre småborgerlige drømme spiddet.
Hjemme i Holbæk havde man aldrig talt om kunst på den måde. I hvert fald ikke i Peters familie. Godt nok havde forældrene nogle kunstbøger stående, som Peter tegnede af, ligesom alle børn tegner. Men ellers var hjemmet præget af Familiejournalen, Daells Varehus' katalog og så ting fra familiens isenkræmmerbutik, juleplatter og dekorerede vaser. Selv læste han som en rigtig dreng Jan-bøgerne. Derfor anede Peter heller ikke, at der var et kunstakademi i København, da han ankom i 1974 for at læse biologi.
- Akademiet var en rystelse, siger Peter. Professor Sven Dalsgaard stillede os brutalt til ansvar for vores holdninger. Han kunne spørge: Hvorfor laver du billeder, Peter? Der laves masser af billeder. Hvorfor laver du billeder på din måde?
Peter Carlsen er ivrig og taler i lange velformulerede sætninger som et menneske, der har tænkt over livet:
- Jeg kommer jo selv fra alt det, der er udgangspunktet for min kunst. Hele denne kommercielle drømmeindustri, der får folk til at flygte fra deres problemer i stedet for at gøre noget ved dem. Det jeg vil, er at lave brikker til livets store mosaik. At gøre os alle sammen lidt klogere. Jeg opdagede på Akademiet, at jeg kunne bruge både min egen baggrund og den akademiske uddannelse. Så mine billeder er altså min kommentar til forbrugersamfundet.
Humoren ligger lige under overfladen, så på en måde kan det føles forkert at tale så seriøst om Peters arbejde. Men selv om man må beherske sig for ikke at more sig over flere af billederne, er der faktisk tale om en dybt alvorlig kunstner. En slags nar, der i et grin slynger sandheden i ansigtet på os. kaa
Bryggebladet sætter i kommende numre fokus på mennesker på Bryggen. Det er portrætter af rigtige mennesker med daglig gang i bydelen, hvad enten det er gennem arbejde, bolig eller fritid. Bryggebladet fortæller deres historie. Denne var den første artikel i rækken.
På bryggebladet.dk den 30. november 2004.
Redigeret udgave af artikel der bringes i Bryggebladet 20-2004 (udkommer 1. december).