HAR DU IKKE MODTAGET BRYGGEBLADET?

Læs mere her

UDGIVELSESPLAN FOR 2018

Læs mere

»BANDER, NARKOMANER, UNGE OG ALMINDELIGE KUNDER... «

Svind fra hylderne på grund af butikstyveri er et problem i hele landet og bestemt også i nogle af Bryggens butikker.

Af Jean Gauthier, Bryggebladet 08.11.2006

– Jeg kan se det på hylderne, forklarer købmanden David Johnsen, som er indehaver af Rema1000 på Artillerivej.

– Hvis jeg fylder et par kasser Nescafé på hylderne om morgenen, og jeg kan se, at de er væk om aftenen, så har jeg allerede mistanke om butikstyveri.

– Så kan jeg gå ind på min computer og se hvor meget, der er blevet solgt af den pågældende vare. Det er sådan, vi opdager tyveriet.

David Johnsen forklarer, at der stjæles over hele linien, men at det er de dyre og let omsættelige varer, som forsvinder hurtigst.

– Det er meget kaffe, kaffe på glas og slikposer, som forsvinder, siger David Johnsen.

Det er varer, som er let omsættelige og som de professionelle forsøger at få fingrene i. De dyre varer som barberblade og batterier er for det meste gemt væk bag kassen.

– Men desværre kan man ikke låse alt væk. Eksempelvis kan der forsvinde to-tre kasser Nescafé på en dag, hvis jeg er uheldig. Det repræsenterer en værdi på et par tusinde kroner for tyven og et tab for min forretning, siger David Johnsen.

Detektiver og kameraer

Hos SuperBrugsen er købmandsvirksomheden blevet mere videnskabelig.

– De fleste af vores bestillinger sker per automatik, forklarer SuperBrugsens uddeler Heidi Jacobsen til Bryggebladet.

– Hver gang der scannes en vare ved kassen, bestilles der en ny centralt, således at vores beholdning altid er den samme. Men somme tider opdager vi, at der er store huller i vores beholdning, eller at en vare er blevet udsolgt. Dette burde ikke ske, og den eneste forklaring er tyveri.

Hvad er det, folk stjæler?

– Vin, kød, kaffe, tøj, sæbe, alt – der er ikke et decideret mønster, siger Heidi Jacobsen.

– I sommers har vi haft problemer med folk, som spiste i butikken, hvilket også er en slags butikstyveri. Det er ikke småting, kunder kan sætte til livs i løbet af en dag.

Selvom SuperBrugsens uddeler og Rema1000’s købmand ikke tør sætte præcise tal på, hvor meget der forsvinder fra deres butikker, er de enige om, at det i sidste ende er de almindelige kunder, som kommer til at betale for svindet.

– Jeg kan ikke se, hvor meget der er blevet smidt ud, og hvor meget er blevet stjålet. Jeg kan kun konstatere, at der er forsvundet et bestemt antal varer, og dermed hvor meget jeg har tabt, siger David Johnsen.

Både SuperBrugsen og Rema1000 anvender butikskontrollanter eller detektiver, som de ofte kaldes. Og der er »fangst«, hver gang de er på besøg.

Begge butikker laver konsekvent politianmeldelser, når en butikstyv fanges. Ligeledes er der videoovervågning – et uvurderligt redskab til bekæmpelse af butikstyveriet.

Organiserede bander har hælercentral

– Når man har været i en forretning i mange år, kender man sine kunder og kan se, når der er noget mistænkeligt, forklarer David Johnsen.

Han viser os en stribe billeder, printet ud som fotokopier, fra forskellige områder i butikken:

Ved kassen er der tilsyneladende en kunde, som opholder kassepersonalet med et par spørgsmål. På gangene er der to andre, som holder øje med butiksassistenter, mens de sidste to er i gang med at fylde varer i en barnevogn.

Det hele bliver optaget på bånd og ser ikke umiddelbart mistænkeligt ud. Men der er tale om professionelle tyveknægte.

– Når politiet kommer, hører vi dem tit kalde butikstyvene for »gamle kendinge«, forklarer David Johnsen.

Selvom statistikkerne for hele landet siger, at antallet af butikstyverier er faldet i de sidste fem år, mener David Johnsen, at det ikke nødvendigvis er tilfældet på Amager.

– Jeg hører fra en af mine leverandører, at Amager er meget ramt af butikstyveri, siger han.

– Det rygtes, at der er en hal på øen som bruges som en slags hælercentral, men som sagt er det kun noget, jeg har hørt.

For David Johnsen er det kedeligste dog at fange en fast kunde med tyvekoster.

– Det er ikke rart at tænke på, en kunde, som man har sagt pænt goddag til mange gange, men som måske har taget noget, hver gang han har været i butikken. Hvis kunden har stjålet for små beløb, hver gang han har været i butikken, kan det være blevet til rigtig mange penge i løbet af et år, siger David Johnsen.

Fræk tyv kom aldrig tilbage

Det er tilsyneladende især supermarkederne, der har problemer: Hos andre butikker på Bryggen er meldingerne nemlig anderledes.

Hos 1more i Thorshavnsgade mener indehaver Lars Suhr, at der ikke er de store problemer:

– Der forsvinder sikkert varer fra vores hylder, men der er ikke tale om et alarmerende stort niveau.

Hos farvehandleren er meldingen den samme:

– Det er faktisk omkring et år siden, at vi sidst har lavet en anmeldelse til politiet, siger Jette Ekstrøm Nielsen fra O. Nørbys Efterfølger på Isafjordsgade.

– Men det er heller ikke nemt at løbe væk med en spand maling.

Butikken havde for et par år siden en episode med en mand, som ville have refunderet penge for en bøtte maling

– Vi kunne med det samme se, at det var et helt nyt produkt, som vi slet ikke havde solgt endnu.

– Så vi sagde, at vi skulle se en kvittering. Manden ville smutte hjem for at hente den. Men vi har hverken set ham eller kvitteringen siden, slutter Jette E. Nielsen.

På bryggebladet.dk den 8. november 2006.
Redigeret udgave af artikel der bringes i Bryggebladet 17-2006 (udkommer den 8. november).

Seneste opdatering 12.07.2011

Leifsgade 7 · 2300 København S · Tlf. 32 96 28 15 · redaktion@bryggebladet.dk  CVR: 17500481  ·  Copyright © 2003-18 Bryggebladet